Здравейте, момичета!
Верче, започвам от теб, защото твоята новина ми се струва най-"драматична". За съжаление не мога да помогна с конкретен съвет за гръбнака, макар че и аз като Дани веднага се сетих за историята с Исето, която беше, мисля, с насрочена операция на гръбнака, но в крайна сметка след посещението при д-р Михайлов такава не се наложи. Операцията може да помогне, може й да навреди, имам лични познати, на които се е случило и едното, и другото. Каква е причината за проблема обаче? Не може да няма нещо, което да трябва да се промени в живота на Явор, а значи и на цялото семейство, независимо дали лечението ще включва операция или не.
Гръбнакът е опора и в буквалния, и в преносния смисъл. Дали Явор вътрешно не чувства, че има нужда от подкрепа, която не получава? Дали не се е стремил твърде дълго да бъде опора за всички около себе си?
Задавам директни въпроси, дори с риск да прекаля. Вероятно защото аз имам подобен проблем. Все се стремя да разбирам хората, да вляза на всекиго в положението, искрено се захващам да помогна навсякъде, където ми се стори, че някой има нужда от помощ. Като резултат чувам реплики от рода на "Е, ти все някак ще се оправиш, ти си силна." Да, силна съм, но все пак съм човек, а всеки човек понякога има нужда да бъде разбран, подкрепен. Понякога имаме нужда да бъдем слаби. Така всъщност и близките ни получават възможност да станат силни.
Замислих се сериозно напоследък по темата, нали си полежах с температура дни наред. Разбрах някои неща за себе си. Разбрах, че имам проблем с това да поискам помощ, както и да призная, че не мога да се справя с нещо. Всъщност аз не получавам подкрепа от близките си, но не защото те ми я отказват, а защото са в пълно неведение, че ми е нужна. Вероятно е време да се науча да получавам, с даването нямам никакъв проблем. Може би и Явор има подобен урок да учи. Тук разбира се само гадая, просто пренасям своите мисли върху него. Каквато и да е причината обаче, наред с другото (медицинско) лечение, е добре да си зададете подобни въпроси.
Виждам, че сте подхванали пак любимата на всички майки тема с училищата и детските градини. Аз, като майка на първокласничка (отново след осем години), си мисля, че или моите деца имат огромен късмет, или все пак добрите учители статистически са повече и затова попадаме като цяло на такива. Ани много си харесва учителката, аз и мъжът ми също много я харесахме. Детето се чувства добре в училище и прегръща учителката за довиждане, когато си тръгваме. Тъй като в нашето училище първокласниците имат отделно дворче с трева, пейки и пързалка, учителката ги извежда задължително всеки ден, освен когато вали. Има все пак наказания за много непослушните, но досега Ани ми е казвала само за един такъв случай и то за дете, отчупило клон от едно дърво и опитало се да удари с него друго дете. Наказанието за провинилото се дете е било да остане вътре. По физическо разбрах, че играят на игри, които явно им харесват, защото когато след боледуване на Ани лекарката й каза, че не трябва да играе физическо две седмици, Ани беше много разочарована. Даже ме помоли да й разреша по-рано да играе физическо (а аз нямах нищо против) и да помоля учителката да я включат в играта. Има неуредици с храната и други подобни, но те идват от управлението на училището като цяло, а не от учителите.
В противовес на личния опит на доста от вас, моят личен опит с учителите на децата като цяло е добър. Учителките на Ани в детската градина бяха прекрасни и двете, макар и много различни една от друга. За сега харесваме учителката в първи клас, за учителката от занималнята все още нямам мнение. В детската градина на каката едната учителка беше много добра, макар за другата да имам немалко забележки. Началната й учителка беше прекрасна! Основните й учители в Хуманитарната гимназия, където беше от 5-ти до 7-ми клас също бяха много добри, макар разбира се не всички. Все пак тя буквално обича учителите си по математика, литература, английски, фолклор и митологии (в това училище имаха такъв предмет), история (и двете учителки по история), химия. Продължава да ходи да ги вижда, макар да е вече 9-ти клас в друго училище. Класната й, която й преподаваше по немски миналата година също е прекрасен учител. Много си харесва и класната от тази година, която преподава литература. Харесва и новата учителка по немски, както и учителките по история и информатика (предмети, които учат на немски). Държа да кажа, че под "харесване на учителя" имам предвид като човек. Не става дума за това да се позволява на децата всичко, нито да се дресират като войници. Става дума за отношение, сплотяване на класа, подкрепа на интересите на детето, провокиране и стимулиране на творчество, оценяване на нестандартните идеи на децата, комуникация с родителите.
Аз все пак мисля, че да си учител никак не е лесно и като прибавим това, че не е и кой знае колко престижно и добре заплатено, явно трябва много сърце, за да се захване човек с тази работа. Затова й повечето учители са хора, станали такива по сърце. Тъй като не вярвам в лудия късмет, който ни спохожда, да попадаме на свестни учители в море от калпави такива, си мисля, че все пак свестните са повече. Не казвам, че всички са такива, попадаме и на някои учители, които ме удивляват с ограничеността си и вероятно невротичността си. Просто си мисля, че добрите са повече. А някои са добри, но уморени и отчаяни от борбата с някои очевидни пороци на системата и с претенциозни родители с финансови възможности, които си мислят, че, тъй като на ден харчат една учителска заплата, могат да унижават учителите.
Спирам до тук и отивам да сложа малката ученичка в леглото, а после се захващам с четене. Имам изпит от докторантските на 30 октомври и то доста тежък, а съм назад с конспекта, затова трябва да използвам вечерта за учене.
