Моето виждане за това каква трябва да бъде една детска градина до голяма степен се препокрива с условията в градината на Яна. И понеже съм счетоводител
и обичам подредените неща, ще изброя какво ми харесва и какво според мен е правилно за една градина за деца - точка по точка
1. Възпитателите да са достатъчно на брой - по един на най-много 5-6 деца.
2. Да са хем достатъчно квалифицирани, хем да си обичат професията. И да са добре заплатени, за да не се подтискат от мисли как този месец ще си платят сметките и др. битовизми. Но може би най-важното е да си обичат работата, да са усмихнати, дружелюбни, търпеливи. И добри професионалисти, за да избягват изказвания от рода "майка ти няма да дойде да те вземе" (ей това като го чух в първата градина на Яна и не знам какво ми стана, разплаках се в коридора, добре че нямаше кой да ме види
). Да вярват, че дисциплина не се постига със страх, а с уважение към личността на околните. изобщо да оставят тази система на авторитетния учител, който постига и налага авторитета си чрез страха.
2. Групите с деца да са малки - не повече от 12-15 деца. Помещенията да са достаъчно големи, за да не си ходят децата по главите и да се изнервят допълнително.
3. Да ядат плодове всеки ден.
4. Всеки ден да излизат навън, без значение от времето, поне за половин час. Забелязах, че Яна много по-добре понася престоя в градината, ако през деня са навън, може би защото там дисциплината остава на заден план и всеки може да освободи натрупаното напрежение. (В това отношение нашата градина не може да ми покрие изцяло критериите
).
5. Децата да са свободни да се занимават с дейности и играчки, каквито са им по сърце. А не напр. да чуват думи от рода - сега не е време за книжка, за игра с кукли - сега се пее.... Ако някой е тъжен - да му се остави време да потъгува, да поседи сам. Да не се правят опити всички деца да се вкарат в някаква норма и рамка. Да се уважава личността на детето и да се зачита правото му да има чуства, настроения и интереси.
6. Играчките да са образователни. Програмата за обучение да е по-интензивна. Това ми изказване е доста общо, но мога да го обясня с конкретни примери. В държавната градина имаха програма за първа група - да броят до три, да оцветяват, да научат едно стихче и една песничка. Общо взето програмата за 3-4 годишни деца беше като за двегодишни, че и за по-малки, по мое мнение и като се водя от моето дете и други познати деца. В момента всички 4 годишни деца в групата на Яна знаят буквите и всички проявяват интерес да се учат да пишат и четат, да смятат. Боравят свободно с двуцифрени числа - разпознават ги, броят до 100. Всеки ден ги запознават с различни неща от живата и неживата природа - животни, вулкани, пустини, континенти. Това по никакъв начин не ги натоварва, бих казала, че ги стимулира. Та мисълта ми е децата хем да си играят, хем да се обучават без да се стресират - оказва се, че е възможно.
7. Да имат някакъв спорт и/или танци. Напр. йога (много е подходяща за деца, по-скоро е една игра, в която участват всички). Танците също ми се струват важни, по мое мнение и наблюдение всяко дете се радва на хубава музика и възможност да поскача в ритъм
.
8. Дисциплината да се налага с обяснение и беседване. Според мен за всяко лошо държание си има причина. Ако на някой му липсва майка му, нормално е да е кисел и да се държи лошо, не може като допълнение и да седи наказан. Да се обучават децата да разпознават емоциите си, а не да се наказват заради тях.
Стана дълго, да не досаждам повече
. Надявам се и друг да сподели какво мисли за идеалната градина. Също ми се ще да побеседваме и какви са начините и има ли ги изобщо да се променят нещата в сегашните градини. Какво пречи най-вече, кои са главните фактори за промяната. Кое е първо - яйцето или кокошката :lol: ?